Afgestudeerd in 2017

Afstudeerproject Colours x Eneco

Online profiling, de toekomst voor efficiënte informatievergaring

 
De opdracht

Aan het begin van mijn afstudeerperiode heb ik mijzelf veel bezig gehouden met chatbots en kunstmatige intelligentie, het leek wel alsof de toekomst in handen lag van de kunstmatige intelligentie. Ik belandde in mijn eigen bubbel. Samen met Gijs, mijn stagebegeleider, ben ik tot de volgende onderzoeksvraag gekomen: “Hoe kan de starter op de woningmarkt zo efficiënt mogelijk de informatie die hij zoekt vinden of de actie uitgevoerd krijgen?”

Afstuderen
Afstuderen
Korte versie

Ik zal het hier houden bij een korte versie van mijn verslag (mocht je mijn hele verslag willen lezen, stuur mij dan een berichtje dan stuur ik hem op).
Tijdens mijn afstuderen heb ik veel onderzoek gedaan. Ik ben alle soorten informatie gaan opzoeken die voor starters relevant kan zijn. Cardsorting voor het categoriseren van deze informatie. Ik ben langsgegaan bij de helpdesk van Eneco om een idee te krijgen over de vragen die ze daar krijgen en hoe het er aan toe gaat bij zo'n helpdesk. Maar ook heb ik veel contact gehad met de doelgroep. Testen, testen en nog eens testen.

De oplossing

Eigenlijk zat ik aan het begin van het afstuderen al in mijn eigen oplossing, namelijk een soort bubbel. Op een bepaald moment in het proces liep ik tegen de term "Context Aware Design" aan. Dit houdt in dat je gaat ontwerpen naar de context van de gebruiker. Dit is dan ook de oplossing die ik heb voor het aanbieden van informatie. Je kan de term context op twee manieren opvatten: de omgeving (locatie, binnen of buiten, etc.) of de psychische context (wat heeft de persoon meegemaakt, wat weet de persoon, etc.). De laatste soort context wordt naar mijn idee nog te weinig gebruikt. Je kan hier goed gebruik van maken met online profiling: een online profiel.

Als je namelijk weet dat iemand geen Toon (thermostaat van Eneco) heeft, dan hoeft deze persoon ook geen handleiding hiervan terug te vinden in de app, maar kan een leuke aanbieding wel interessant zijn. Andersom geldt dat hetzelfde: als je een Toon hebt aangeschaft, hoef je niet die aanbieding die je net mis hebt gelopen te zien, maar is de handleiding wel erg handig. Sterker nog, je kunt het zover doorvoeren dat de veelgestelde vragen die binnen jouw app getoond worden, vragen zijn die andere mensen met dezelfde psychische context hadden. Dus écht relevante content op het juiste moment.

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over mijn oplossing, neem dan gerust contact met mij op!

Afstuderen