Tijdens de crisis

Steun de ondernemer

Steun de ondernemer is een platform waar lokale boeren en kwekerijen terug te vinden zijn op een kaart. Zo simpel is het!

 
Aanleiding

In maart 2020 was daar ineens COVID-19, een bizare situatie waar we met alle mensen in terecht kwamen. Naast de restaurants, kappers, en nog vele andere bedrijven werden ook de boeren en kwekerijen getroffen. Er ontstonden Facebook-groepen in diverse regio's waar de boeren en kwekerijen konden aangeven dat zij hun producten "langs de weg" gingen verkopen. Daar ontstond het idee.

Het idee

Eén website met een overzicht van alle boeren en kwekerijen die hun producten (tijdelijk) langs de weg verkopen.

Steun de ondernemer
Steun de ondernemer Formulier
De aanpak

Op donderdagavond had ik een hostingpakket gekoppeld aan de domeinnaam www.steundeondernemer.nl, een database aangemaakt en had ik met Leaflet een kaart ingeladen op een html-pagina. In de database heb ik een tabel gemaakt voor bedrijven waar onder andere de bedrijfsnaam, het adres en de coördinaten in konden worden opgeslagen.

Nog dezelfde avond had ik een pagina met een kaart die gevoed werd vanuit de database. Op vrijdagochtend heb ik een Google Form opgezet, waarbij bedrijven zich konden aanmelden. Klaar voor live-gang!

Technisch

Even een klein technisch stukje. Omdat ik natuurlijk niet handmatig de bedrijven vanuit Google Forms wil gaan overnemen in de database, heb ik gekozen om de API van Google te gebruiken om deze te importeren. Tijdens de import haal ik het adres door de API van PDOK om zo de coördinaten en de "weergavenaam" op te halen. De weergave van de kaart gebeurt met behulp van Leaflet en de achtergrondlaag is van Mapbox (kosteloos tijdens de COVID-19 periode voor non-for-profit projecten).

"Lean Startup"

In het boek The Lean Startup wordt een werkwijze omschreven waarbij je snel iets online zet, en dan kijkt of het werkt. Dit project is een mooi voorbeeld daarvan. Het begon met een 'simpele' kaart met markers, daarna kwam er een functie om naar een adres te zoeken (zodat je makkelijk kan kijken wat er in de buurt aan bedrijven zit), al snel daarna kwam er een filter voor producten (zodat bedrijven met het geselecteerde product worden uitgelicht) en daarna de functionaliteit om naar je huidige locatie te gaan. Als ik dit direct in de eerste versie had willen hebben, was ik in de 1e week ruim 1.000 bezoekers misgelopen en had ik waarschijnljik 100 bedrijven minder in de database gehad.

Media & Bezoekers

Daarna is het allemaal snel gegaan. Het AD pikte mijn idee op en plaatste een artikel in de krant en online. In de periode van 3 april 2020 t/m 23 april 2020 zijn er ruim 48.000 bezoekers geweest en staan er meer dan 700 bedrijven in de database. En het belangrijkste van allemaal, een hoop leuke reacties en mensen die aangaven nu makkelijker en vaker lokaal te gaan kopen. Missie geslaagd! 🚀

Steun de ondernemer Artikel Algemeen Dagblad